måndag 5 september 2016

Valpplaner

Mamma Gilda

Pappa Pepper
Vid nästa löp Nov/ December kommer
Jaktviljans Gilda att paras med DK FTCH och Svensk FTCH Flushmore Pepper.
...
Dam: DK FTCH och S FTCH.
DK Mesterskabs vinder 2011
Sv Mesterskabs vinder 2011
Chaser Gosforth Glow
Sire: FTCH Buccleuch Pepper
Både Pepper och Gilda har HD A och Armbågar 0 och Pepper kommer att registreras i DKK.

Äntligen kan jag släppa nyheten att jag hittat en riktigt fin kombo som jag tror mycket på!
Mamma Gilda träffade jag redan som ung när Enya och jag kurs för Darren Skidmore.
Redan där fastnade jag för lilla Gilda ni vet sådär som det kan bli ibland, att man känner att den där hunden, den tycker jag om.
Inte för hur den presterar utan för hur hunden ÄR.
Sen har jag inte träffat henne tills nu när matte Lena planerade att ta en kull efter Gilda och jag blev direkt intresserad (detta var på försommaren)
Efter att ha pratat med Lena så bestämde vi att jag skulle svänga förbi på vägen hem från Österlen för om känslan fortfarande var detsamma och ja det var den :)
Självklart har jag också tittat på linjer osv men känslan väger tyngst!
Av erfarenhet vet jag att det inte hjälper hur bra än stamtavlan verkar utan det är i verkligheten man först ser vad det blir.
Min tanke var ju redan när jag hade Enya att nästa Springer skulle komma från Bengt & Gunilla på fågeljägarenskennel just för att dom är duktiga på att ta fram riktigt bra hundar men också för hur valparna har det dom första 8 veckorna.
Dom blir trygga goa valpar som sedan valpköparna kan bygga vidare på men samtidigt vill jag ha min uppfödare närmare så att man kan få hjälp med träningen och sen ska det kännas rätt och det gjorde det med Lena.
Hon vet var jag står och vad jag vill ha och det känns väldigt skönt at veta.
Så nu blir det en höst/vinter av väntan/längtan och om allt går vägen så kommer det trumma små valptassar hemma i Mars/April 2017!!
Det jag visste var att jag ville vänta ett tag med ny hund för att risken att den skulle jämföras med Enya skulle minska.
Dels att jag behövde få andas ut och hämta kraft efter det som hänt och sluta älta... Kunde jag gjort på något annat sätt? osv.
Men jag har kommit till slutsatsen att nej jag kunde inte gjort mer, jag gjorde allt och lite till och det var därför vi ändå fick 3 underbara år tillsammans.

Vill ni läsa mer om den planerade parningen besök Lenas Hemsida

Så håll nu tummarna därute att det blir en liten tikvalp i kullen till mig <3




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar