torsdag 1 september 2016

Underbara Härjedalen



Så var det då äntligen dags för ett av årets absoluta höjdpunkter nämligen en hel vecka i vackra Härjedalen.
Det här är 9-onde året vi är här uppe och än har vi inte tröttnat utan vi och hundarna njuter i fulla drag av den vackra naturen med sina storslagna vyer, brusande vattenfall, porlande bäckar med så rent friskt vatten att man kan dricka det som det är.
Jag brukar alltid gå upp tidigt runt 07,00 ta en stor kopp kaffe och en proteindrink för att sedan ta en morgonpromenad med hundarna alldeles själv innan frukost.
Den där valda ensamheten det är bland det bästa jag vet att bara strosa fram sätta sig någonstans och bara andas in den klara luften och njuta av tystnaden, det är svårslaget och jag blir ödmjuk inför allt det vackra.
Här kan jag känna mig trygg, inga skummisar lurandes i buskarna vid löparspåret, ingen försvarsspray redo i handen och jag förstår nu hur mkt man blir begränsad hemma.
Det är ju helt sjukt att man inte ska få känna sig trygg längre, vart är världen på väg? Det skrämmer mig men framförallt gör det mig vansinnigt förbannad!!
Har jag med mig Niva är jag rätt trygg för hon har visat vad som händer om någon börjar äckla sig mot matte, hon försvarar hårt och direkt!

Men nu vill jag inte tänka på det utan njuta av det vackra sista dagen här för imorgon bär färden hem igen och vardagen kommer åter.
Men jag längtar efter Anton som har varit hos mormor & morfar och hela September är fyllt med en massa roliga träningar och såklart första officiella tävlingen EVER!
Vi kommer gå löpkurs i Borås varje Tisdag i sep för Eva-Marie Wergård
Tävla i Vaggeryd samt uppe i Stockholm (Värmdö)
Jag får liksom suga ut det sista innan jakten börjar i Oktober för då är Niva upptagen varje helg ända fram till Februari.
Förut har det gått bättre att "dela" hund för då har min tävlingssäsong varit på andra sidan året (agility) men nu krockar det en del och behovet av en egen hund igen är stort samt att jag i ärlighetens namn vill ha/prioriterar andra kvaliter i en hund än vad Micke gör.
Jag vill ha en hund som tycker jag är universums mitt, där jag är det viktigaste av allt!
Jag vill ha en hund som älskar att jobba utan att behöva motiveras till det jag vill helt enkelt ha en jaktspringer igen :)
Även om jag såklart inte får allt gratis (av erfarenhet) så har jag en helt annat utgångspunkt än med en drivande jakthund så är det bara.
Om jag har något på gång? Mm det har jag men det får ett alldeles eget blogginlägg alldeles snart :)
Missförstå mig inte nu jag njuter av varje träningspass med Niva och vi har verkligen blivit ett Team och det känns fantastiskt men hon är ju främst husses hund och deras aktiviteter går först så är det bara.

Men nu ska jag ta den där morgonpromenaden mer till Tännån och sätta mig och suga ut det sista av veckan, vara tacksam för allt fint i mitt liv och tanka energi inför höstens alla aktiviteter.

Ha en riktigt skön dag allesammans.
/M


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar