söndag 26 oktober 2014

Niva den lilla lydnadshunden









Hm vad hände nu? Jag som sagt till mig själv att jag inte skulle träna den här hunden utan låta Micke göra allt själv då det först och främst är hans hund.
Ok det funkade inte riktigt :)
Hon passar mig för bra helt enkelt och eftersom jag just nu är inne i en lååång rehabprocess med Enya då all träning är inställd (förutom fysisk träning) så passade det ypperligt att starta upp träningen med lilla Niva 5½ mån.
Älskar hennes focus i träningen och jag känner att hon är väldigt lik Love i träningssituationen.
Väldigt lättlärd (smart) men med den där självständiga sidan "jag klarar mig själv" lyser igenom ju äldre hon blir.
Men nu är hon ju jakthund som ska jobba till stor del självständigt så det är ju bra men.... är man van vid spaniels som har en stor portion "will to please" så är kontrasten stor speciellt på skogspromenaderna.
Tur att jag har haft 3 beaglar innan så jag vet hur jag ska tackla det annars hade jag nog fått en chock.
Hon kan nu gå och träna brevid Anna & Allan som också tränar och piper med boll och det är minsann inte dåligt av en knappt 6 mån hund.
Som belöning fick dom gå ut och rejsa av sig på ängen vilket uppskattades av bägge två.
Något som vi jobbar på nu är det irriterande gafflandet på allt (hundar,folk,grejer,i hundgården mm)
Är det något som jag INTE tycker om så är det gapiga/gnälliga/pipiga hundar PUNKT!
Men vi jobbar på med det och med rätt träning och mognad kommer det lösa sig galant.
Men tillbaka  till träningen där vi just nu börjat med lite cirkelträning, handtarget, starter liksom grunderna för allt jag vill göra.
Bakbenskontroll och balansövningar lägger vi in på rastrundorna.
Hon är otroligt klickersmart och gör allt väldigt balanserat och lugnt (vilket är en skön kontrast till Enya där det går i 280 heeela tiden) jag har liksom all tid i världen vilket gör det hela mkt lättare.
Klippet i steget kommer nog senare och då har vi redan lagt alla grunder JIPPIE!

Men nu är det råplugg som gäller denna vecka för sen drar vi upp till Stockholm för att skriva det teoretiska provet i min utbildning och gå i skolan 4 dagar ska bli skoj.

Ha en fin dag och simma lugnt :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar